علائم نشت مایعات در خودرو ( روغن فرمان هیدرولیک ) به آسانی قابل تشخیص بوده و چک نمودن میزان روغن فرمان هیدرولیک در دوزه های زمانی معین امری بسیار ضروری و کاربردی است. اگر شما نیز در هنگام چرخاندن فرمان خودرویتان شاهد شنیده شدن صدای غژ غژ بلندیهستید، باید خدمتتان عرض کنیم که این موضوع یکی از نشانه‌ای پایین آمدن سطح روغن فرمان هیدرولیک خودروی شما می باشد و باید حتما این موضوع را پیگیری کنید.

در دنیای امروزی در اکثر خودرو ها از سیستمی به نام سیستم فرمان هیدرولیک استفاده می شود و این موضوع به راننده خودرو اجازه می دهد تا بدون کمترین زحمتی، بتواند فرمان خود روی خود را بچرخاند. این سیستم بسیاری کاربردی از قسمت های مختلفی مانند: یک چرخ دنده و یک پنیون که به چرخ‌ های جلو متصل بوده و یک پنیون و یک پیستون در داخل پنیون تشکیل شده است. پیستونی که در درون پنیون تعبیه شده است، توسط روغنی که پمپ فرمان هیدرولیک آن را فشرده کرده است، به حرکت در می آید و به چرخیدن غربیلک فرمان کمک بسیار زیادی می کند.
اکثرا این روغن را با روغن گیربکس اتوماتیک اشتباه می گیرم و باید بدانیم که روغن فرمان هیدرولیک به رنگ قهوه ای مایل به قرمز می باشد و حالتی بسیار رقیق دارد و در مقایسه با روغن گیربگس اتوماتیک، بویی بسیار زننده و متمایزی دارد.


نشتی در قسمت فرمان هیدرولیک به ندرت پیش می آید ولی در صورت بروز نشتی می توانید آثار آن را در نزدیکی دنده فرمان و به خصوص در واشر های انتهایی تعبیه شده بر روی سیستم چرخ دنده فرمان مشاهده کنید. در این صورت شما شاهد سفت و محکم شدن فرمان خودرو و همچنین صدای غیژ غیژ در هنگام چرخاندن فرمان هستید. با توجه به توصیه‌ های شرکت سازنده، روغن این سیستم را همیشه در سطح بالا نگه دارید و سطح مایع را به طور مرتب بررسی کنید.
راهکار های جلوگیری از نشتی روغن فرمان هیدرولیک:

یکی از راه‌ های پیشگیری از این موضوع استفاده از مایع نشت گیر روغن هیدرولیک جعبه فرمان است. استفاده از این محصول باعث جلوگیری از خشک نمودن کاسه نمد ها و اورینگ های سیستم هیدرولیک فرمان می شود و در نتیجه از نشتی های احتمالی جلوگیری می کند.


جمع بندی:
نوع مایع: روغن فرمان هیدرولیک

رنگ: قهوه ای مایل به قرمز
میزان غلظت یا بو: رقیق – بویی بسیار زننده و نامطلوب
ناحیه نشت: کاسه نمد های رک و پینیون
در صورت جدی نگرفتن نشت مایعات در خودرو دچار چه عواقبی می شویم؟

نشت مایعات از زیر خودرو از اولین نشانه های ایجاد مشکل در خودرو است که در صورت جدی نگرفتن آن ممکن است تاثیرات منفی بر روی عملکرد خودرو بگذارد. برای مثال از کار افتادن فرمان هیدرولیک، عملکرد ضعیف ترمزها، افزایش دمای موتور از جمله مواردی است که در صورت نادیده گرفتن نشتی های ایجاد شده در خودرو ممکن است خودرو شما را تهدید کند.